Nie podlega wątpliwości, że franczyza to ostatnimi czasy bardzo popularny pomysł na biznes. Franczyzobiorców z reguły przekonuje pewność inwestycji oraz gwarancja stałych dochodów.
Na czym polega franczyza?
Istotą franczyzy jest udzielenie praw oraz przejęcie obowiązków od franczyzodawcy do franczyzobiorcy na mocy zawartej umowy. Jej fundamentem jest naturalnie przepływ tzw. know-how (ang. „wiem jak”), czyli udostępnienia kompletnych informacji natury praktycznej, które wynikają ze zdobytego przez franczyzodawcę doświadczenia.
Opłaty wynikające z umowy franczyzy
Franczyzobiorca zobowiązany jest do złożenia tzw. opłaty wstępnej w momencie przystąpienia do sieci franczyzodawcy. Gdy działalność rozpocznie się już na dobre, z reguły wymagane są opłaty bieżące stanowiące dochód franczyzodawcy. Zdarzają się także inne płatności, jak np. marketingowe. Warto jednak nadmienić, że wszystko zależy od danej sieci. W Polsce ok. 1/3 franczyz nie wymaga żadnych opłat.
Najpopularniejsze franczyzy w Polsce
W Polsce największą popularnością cieszą się franczyzy sklepów spożywczych, jak np. Żabka, ABC czy Lewiatan. Równie popularna wydaje się branża gastronomiczna. Ci więksi inwestorzy często decydują się na McDonald’s, Burger King czy KFC, jednak przy tych restauracjach wkład własny jest naprawdę wysoki, a poza tym wymaga wiele miesięcy stażów oraz zaangażowania. O wiele łatwiej dostępna jest np. franczyza sushi czy też franczyza Take Away, czyli sieci kawiarni oferujących kawę na wynos.
Zalety wynikające z franczyzy
Nie da się ukryć, że z franczyzy płynie wiele korzyści. Inwestor otrzymuje gotowy i sprawdzony biznesplan. Pod warunkiem, że spełni stawiane przez franczyzodawcę wymagania, ma pewność dochodów oraz gwarancję powodzenia. Często jest tak, że w kwocie opłaty wstępnej znajdują się już koszty urządzenia czy też wyposażenia lokalu. Można więc powiedzieć, że franczyzodawca otrzymuje gotowe przedsiębiorstwo pod swoje skrzydła.
Wady wynikające z franczyzy
Nie jest to jednak rozwiązanie pozbawione wad. Zdarza się tak, że opłata wstępna sięga horrendalnych kwot. W przypadku największych światowych sieciówek mogą być to nawet milionowe opłaty. W przypadku niedogodnej umowy, opłaty bieżące mogą zarazem znacząco uszczuplać rzeczywiste dochody franczyzobiorcy.
Ile może kosztować samo zaopatrzenie lokalu i przeszkolenie pracowników? W sensie jaki jest koszt wejścia w biznes?